Verklarende begrippen

 

Conditie van de prenten

We onderscheiden vier categorieën:
mint
de prent is spiksplinter nieuw, rechtstreeks van onze uitgeverij of van een bevriende uitgeverij.
zeer goed
de prent is zo goed als nieuw, maar kan verwaarloosbare kleine deukjes hebben zoals het geval is met plakaffiches (streetposters) die op dunner papier gedrukt worden.
goed
vaak antiquarische prenten, kunnen zeer kleine gebreken hebben, maar de afbeelding is gaaf.
redelijk
antiquarische prenten met gebreken zoals punaise gaatjes.

 

Druktechnieken

 

Piëzografie [Engels: Giclée]

Piëzografie is een vrij jonge drukmethode die qua resultaat sterk overeenkomt met de aloude steendruk (lithografie). Met behulp van geavanceerde apparatuur worden piepkleine druppeltjes kleurechte inkt op speciaal geprepareerd papier gespoten. Met deze techniek wordt dankzij het huidige gebruik van meerdere tussentinten, een zeer getrouwe weergave van het origineel bereikt, waarbij in het originele ontwerp geen enkel effect (zoals airbrush-effecten, mixed media enz.) uit de weg hoeft te worden gegaan.

Met de giclée techniek kan een kunstenaar effecten bereiken die met zeefdruk niet goed haalbaar zijn. Vandaar dat veel kunstenaars tegewoordig voor deze techniek kiezen, ook al is deze techniek vaak duurder dan het produceren van een zeefdruk.

De term piëzografie is een Nederlandse uitvinding; in het buitenland spreekt met vaak van giclée.

 


Zeefdruk [Engels: Silkscreen]

Zeefdruk is een druktechniek die gebruikt wordt voor meerdere grafische doeleinden, zoals textieldecoratie, affiches, kunstdrukken en textieldruk.
Het principe van de zeefdruktechniek is doordruk. Een stuk fijn gaas van zijde, polyester of staal wordt over een raamwerk gespannen. Het zeefdrukraam wordt vervolgens voorzien van een lichtgevoelige laag die door middel van een positieffilm belicht wordt. De op het positief aanwezige donkere vlakken worden bij het ontwikkelen weggewassen zodat doorlatende plekken op het zeefdrukraam ontstaan, waar de inkt met behulp van een rakel doorheen gedrukt wordt.
Deze techniek kan herhaald worden met verschillende kleuren en vormen die naast elkaar of over elkaar worden gedrukt. 
 
Zeefdruk is bij uitstek geschikt voor Klare Lijn tekeningen met volvlak egale kleuren en een (vaak zwarte) omlijning. Liefst in niet al te veel kleuren. Niet alleen omdat het dan steeds duurder wordt, maar ook omdat de tekenaar dan gedwongen wordt langer na te denken en er zo vaak sterkere prenten ontstaan.

 


Steendruk [Engels: lithography]

Een lithografie is een afdruk van een tekening op steen; vandaar ook de naam steendruk. Hierbij maakt men gebruik van de eigenschappen dat water en vet elkaar afstoten. Men tekent met vet krijt op de steen en maakt de steen vervolgens nat. Het water wordt geabsorbeerd door de niet-vette delen, terwijl de inkt hecht aan de vette delen. 

Dit procédé is omstreeks 1800 in Duitsland uitgevonden. In de 19e eeuw werd dit dé belangrijkste druktechniek voor kunstwerken en affiches omdat dit het drukken van grote oplagen en grote formaten mogelijk maakte. Beroemd geworden in die tijd zijn de affiches van Jules Chéret, de vader van het moderne affiche, die veel kunstenaars inspireerde, zoals Henri de Toulouse-Lautrec en Georges de Feure.
Lithografie is de voorloper van de vierkleuren offsetdruk en wordt tegenwoordig eigenlijk alleen nog gebruikt voor kunstproducties.

 

Het papier komt in direct contact met de steen, daarom dient het beeld op de steen in spiegelbeeld te worden aangebracht. Soms kun je dat nog zien als de kunstenaar vergeten is ook zijn handtekening op de steen in spiegelbeeld aan te brengen.

De prenten krijgen doordat de steen niet vlak is, maar een korrelachtig oppervlakte heeft, vaak een mooi krijtachtig effect

 


Carto Druk

 Carto was een drukkerij in Brussel die hoewel gebruikmakend van een offsetpers door meerdere drukgangen en volvlakken het effect van zeefdruk zeer dicht benaderde. Een Carto druk is daarmee hoogwaardiger dan een gewone offset druk.